دلایل عقب ماندن ساعت مچی چیست؟

دلایل عقب ماندن ساعت مچی چیست؟

برخی افراد زمان برای آن ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید ساعت آن ها بسیار دقیق باشد. اما در برخی مواقع ساعت آن ها خواب می ماند. به همین دلیل در این مقاله دلایل عقب ماندن ساعت مچی را برای شما میگوییم.

چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

از رایج ترین مشکلات در ساعت مچی عقب ماندن آن و عدم نمایش زمان دقیق می باشد، حتی در برخی مواقع کوک آن جلو می افتد. با شناخت دلایل عقب ماندن ساعت مچی یا جلو رفت آن می توان این مشکل را برطرف کرد. این ایراد به قطعات، کیفیت سخت افزاری و نوع ساعت بستگی دارد. علاوه بر این موارد ممکن است عدم نگهداری صحیح از ساعت به کوک و دقت آن آسیب وارد کند، برای مثال ضربه خوردن یکی از دلایل عقب ماندن ساعت مچی می باشد. انواه برندهای ساعت سیکو، کاسیو، لاکسمی و ... ممکن است با این مشکل رو به رو شوند.

البته توجه داشته باشید که هیچ ساعتی کاملا دقیق نمی باشد و در هر شرایطی خطای ثانیه ای دارد. دقیق ترین ساعت ها مدل های اتمی می باشند که حاصل تلاش بی وقفه تولید کنندگان برای به حداقل رساندن مشکل عقب ماندن ساعت می باشد. اما همچنان این ساعت نیز به اندازه کسری از ثانیه خطا دارد. در نتیجه منظور از دقت پایین ساعت مچی، خطایی بارز با حداکثر بی دقتی می باشد.

کدام مشکلات سخت افزاری از دلایل عقب ماندن ساعت مچی هستند؟

تعدد دلایل عقب ماندن ساعت مچی لزوم سرویس و بررسی تخصصی آن را می طلبد. موارد زیر عوامل کلی رایج بی دقتی ساعت مچی بوده و جدا از اینها مشکلات متداول دیگری نیز بر دقت ساعت تاثیر می گذارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • ممکن است ایراد از عقربه ها بوده و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند.
  • فنر برخی ساعت ها در عملکرد خود دچار مشکل شده و جریان استاندارد زمان را ایجاد نمی کنند. چرا که برخی مواقع دچار چسبندگی شده و زمان را از دست می دهد.
  • علاوه بر این احتمال دارد فنرها به هر دلیلی به یکدیگر چسبیده باشند و به کندی عمل کنند.
  • ضربات خفیف یا شدید به ساعت ها در تنظیمات استاندارد آنها مشکل ایجاد می کند.
  • آسیب دیدن یا قدیمی بودن باتری نیز یکی از این عوامل می باشد.

باتری قدیمی از دلایل عقب ماندن ساعت مچی

باتری یکی از قطعات اصلی در ساعت های مچی بوده و کمتر از دیگر قطعات با مشکل مواجه می شود. به این اندازه که یک باتری تا 4 سال کار می کند. در صورتی که مدت طولانی از خرید ساعت یا تعویض باتری آن می گذرد و کوک دقیق صورت  نمی گیرد. به تعویض باتری بپردازید و برای اطمینان از سلامت دیگر قطعات، برای بررسی و تعمیر اقدام نمایید.

باتری قدیمی از دلایل عقب ماندن ساعت مچی

در صورتی که باتری ساعت مچی شما در بازه های زمانی کوتاه دچار مشکل شده و به تعویض نیاز دارد باید آن را به متخصص بسپارید تا بررسی و سرویس شود. چرا که احتمالا ایراد از قطعات دیگر ساعت باشد.

نیاز به تمیز کاری و روغن کاری

ساعت مچی ساختار ظریف و حساسی دارد، برای حفظ کیفیت عملکرد آن باید در بازه های زمانی مشخص آن را تمیز کرده یا به روغن کاری آن بپردازید. گرد و غبار هایی که به داخل ساعت نفوذ می کنند بر عملکرد  چرخ دنده ها تاثیر گذاشته و با کند شدن آنها عقربه با فاصله زمانی استاندارد حرکت نمی کند. این مسئله یکی از بی دردسرترین دلایل عقب ماندن ساعت مچی بوده و با سرویس کردن آن برطرف می شود. تمیز کاری و روغن کاری چرخ دنده ها را با حساسیت و دقت بالایی انجام دهید تا به تنظیمات فنی آنها آسیب نرسانید.

نوع و مدل ساعت در عقب ماندن آن نقش دارد

مدت طولانی است که تولید کنندگان ساعت مچی در پی راه حلی برای افزایش دقت ساعت های مچی می باشند. اما همچنان این خطا در کسری از ثانیه پیش می آید. در نهایت، افزایش دقت ساعت ها نسبت به مدل های قدیمی، نتیجه تلاش کمپانی های مختلف می باشد. در واقع بهبود کیفیت عملکرد قطعات ساعت های مچی تا حدی تاخیر عقربه ها را کمتر کرده است. به عنوان مثال برندهایی مانند سیتیزن، جیشاک، سیکو و ... کیفیت ساخت ساعت های خود را زیاد کرده و کمتر عقب میمانند.

با این اوصاف قدیمی بودن ساعت شما حتی با سرویس مرتب از دلایل عقب ماندن ساعت مچی می باشد. این ساعت ها را با تعمیر و تعویض قطعات قدیمی می توانید تا حدی با ساعت های دیگر همگام سازی کنید.

دلایل عقب ماندن ساعت مچی

در ضمن اگر ساعت شما از نوع اتوماتیک می باشد دقت پایین آن کاملا طبیعی است. چرا که اولین و اصلی ترین دلایل عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک عدم استفاده از آن در طولانی مدت می باشد. فنر داخل این ساعت ها با حرکت دست شروع به فعالیت می کند. در صورتی که بیش از 3 تا 4 روز از آن استفاده نکنید، انرژی ذخیره شده در آن به اتمام رسیده و عملکرد آن دچار اختلال می شود.

نتیجه گیری

ساعت های مچی در برندها و مدل های مختلف زمان دقیق را نمایش نمی دهند. این بی دقتی می توانید به اندازه کسری از ثانیه باشد که مشکلی ایجاد نمی کند. اما برخی مواقع دلایل عقب ماندن ساعت مچی مشکلاتی همچون ضربه، خوابیدن باتری، کثیفی چرخ دنده ها و ... می باشند که دقت آن را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند. مشکل دقیق نبودن ساعت مچی توسط متخصص و تکنسین فنی برطرف می شوند.

سوالات متداول

  1. کدام ساعت ها بیشترین دقت را دارند؟
    ساعت های اتمی دارای حداکثر دقت بوده و به اندازه کسری از ثانیه (هر 100 میلیون سال یک ثانیه) تاخیر دارند. بعد از آن ساعت های کوارتز دقت بالایی داشته و به ازای هر 30 سال یک ثانیه از دست می دهند. سپس ساعت های مکانی دقیق می باشد که روزانه حداقل دو ثانیه تاخیر دارد.
  2. ساعت های مچی اتوماتیک را چگونه تنظیم کنیم؟
    تاج ساعت را در جهت عقربه های ساعت 10 الی 20 دور بچرخانید. با این کار قدرت و دقت ساعت را کمی افزایش می دهید.
  3. دلایل عقب ماندن ساعت مچی مغناطیسی چیست؟
    میدان های مغناطیسی دیگر که در فضا وجود دارند عملکرد فنر را مختل می کنند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)