تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز

تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز

برای خرید ساعت مچی کوارتز یا اتوماتیم، باید تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز بدانید.

تفاوت باطری ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز و مقایسه آنها

در راستای خرید ساعت مچی بهتر است با عملکرد موتور آنها آشنا شوید. ساعت ها در دو نوع اتومات و باطری کار می کنند که در این مطلب آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز در عملکرد و روش کار کردن آنها می باشد. ساعت های کوارتز دارای ساختار موتوری قدیمی تری بوده و اسکلت مینیمالیستی دارند. موضوع جالب اینجاست که در برخی موارد این مسئله در ظاهر هیچ تاثیری ندارد.

تفاوت باطری ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز

عملکرد ساعت مچی اتوماتیک

ساعت اتوماتیک دارای سیم پیچی خودکار است و کارکرد آن بستگی به بسته بودن به مچ شما دارد. در واقع فعالیت های دست شما انرژِ لازم را در ساعت ذخیره می کند. ساعت مچی اتوماتیک دارای یک روزنه می باشد که از طریق آن کوک می شود. به این صورت که با حرکت دست و نوسانات ایجاد شده در روزنه فشارهایی بر روی فنر داخلی ساعت وارد می شود با این روال انرژی پتانسیل لازم برای پیروی عملکرد ساعت نیز فراهم می شود.

علاوه بر این با چرخش تاج روی بدنه که باعث فشرده شدن فنر و چرخش چرخ دنده ها می شود نیز می توان این ساعت را کوک کرد.

نکته ای که در استفاده از ساعت های مچی اتوماتیک وجود دارد این است که باید به صورت روزانه از آن استفاده کنید چرا که اگر 36 الی 72 ساعت آن را به مچ خود نبندید انرژی پتانسیل ذخیره آن به اتمام رسیده و به خواب می رود. برای راه اندازی مجددی نیاز به اتوماسیون و نوسازی خواهد داشت، در ضمن این ساعت فاقد باطری می باشد.

تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز در عملکرد

عملکرد ساعت مچی کوارتز به نحوی الکترونیکی می باشد که با استفاده از مواد معدنی ارتعاشی در بلور کوارتز نسبت به ساعت های اتومات زمان دقیق تری را نمایش می دهند. چرا که جریان عبوری از کوارتز با یک فرکانس ثابت میچرخد که چرخد که طی سال ها تغییر نمی کند. بزرگترین تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز بعد از عملکرد، در دقت زمان نمایش داده شده می باشد.

باطری این ساعت ها سال ها دوام دارد البته اگر ساعت کوارتز شما قابلیت هایی مانند قطب نما یا کرنومتر و از این قبیل موارد داشته باشد عمر باطری کمتری خواهد داشت. همچنین تعویض باطری و تعمیر ساعت هزینه کمی دارد.

تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز در عملکرد

کدام ساعت بهتر است؟

یک تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و کوارتز در داشتن باطری می باشد. چرا که ساعت های اتوماتیک فاقد باتری بوده و با انرژی پتانسیل کار می کنند. در این صورت نیازی به تعویض باطری نخواهد بود. اما از طرفی باطری دارای هزینه کمی بوده و با عملکردی ایده آل چندین سال پیوسته بدون مشکل کار می کنند. البته توصیه می شود هنگام تعویض باطری، به کیفیت آن توجه کنید چرا که ممکن است نشتی داشته باشد و به ساعت آسیب بزند.

ساعت باطری در ماه در مقایسه با ساعت اتوماتیک بسیار دقیق تر می باشد اما با این حال در ماه چند ثانیه را از دست می دهد و کمی از دقت آن کاسته می می شود. البته این مقدار تا حدی کم است که می توان به صورت احتمالی گفت در سال 5 ثانیه دچار خطا می شود.

عملکرد ساعت های اتوماتیک زمانی که استفاده نمی شوند

فنری که انرژِی پتانسیل لازم برای تداوم عملکرد ساعت را فراهم می کند باعث می شود مقداری انرژِی نیز در ساعت ذخیره شود که اجازه نمی دهد تا بازه زمانی مشخصی ساعت از کار بیفتد. اگر ساعت بخوابد با حرکت دوباره آن نمی توانید آن را به کار اندازید حتما باید اتوماسیون انجام شود. بنابراین به صورت منظم از آن استفاده کنید و از آنجا که باطری ندارند نمی توانید نگران تمام شدن آن باشید.

عملکرد ساعت های اتوماتیک

نتیجه گیری

ساعت های مچی از نظر فنی به دو دسته اتوماتیک و کوارتز تقسیم می شوند که عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. در مقایسه تفاوت ساعت مچی اتوماتیک و باطری متوجه می شویم که تفاوت در عملکرد، دقت و قیمت آنها است. به این صورت که ساعت اتوماتیک با انرژی پتانسیلی که به وسیله فنر تولید می شود کار می کند و ساعت باطری با بلور کوارتز و جریان الکتریکی فعال است.

ساعت کوارتز فرکانس ثابتی را دنبال می کند در نتیجه دقت بالاتری نسبت به ساعت اتوماتیک دارد. ساعت باطری موتور و اسکلت ساده تری دارد در نتیجه ارزان تر نیز می باشد.

سوالات متداول

1.      ساعت های خورشیدی از دسته اتومات ها هستند یا کوارتز؟
برخی ساعت های کوارتز دارای انرژی خورشیدی بوده و باطری آنها شارژ می شود.

2.      ساعت های کوارتز ارزان تر هستند یا اتوماتیک؟
ساخت موتور ساعت های کوارتز کار بسیار آسان تری می باشد به همین دلیل این ساعت ها ارزان تر می باشند.

3.      کدام ساعت ها مقاومت بیشتری دارند؟
ساعت های کوارتز، ساعت های اتوماتیک بسیار حساس بوده و در برابر آب خوردگی یا ضربه بسیار حساس می باشند. در ضمن از خریداری مدل های تقلبی آنها خودداری کنید چرا که ضعیف تر هستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)