نحوه تمیز کردن ساعت مچی

نحوه تمیز کردن ساعت مچی

در صورت کثیف شدن ساعت های مچی، باید نحوه تمیز کردن ساعت مچی را بلد باشید. ما در این مقاله روش های تمیز کردن ساعت مچی را برای شما توضیح می دهیم.

روش های تمیز کردن ساعت

ساعت مچی به دلیل کاربردی که دارد سریعا کثیف و کدر می شود. از آنجا که ساعت مچی از قطعات ظریف و حساسی تشکیل شده است باید با وسایل و محلول های خانگی با احتیاط تمیز شود. همچنین محلول های شوینده آن باید با توجه به جنس ساعت تهیه شوند، ممکن است رنگ آن را کدر کند. روش های تمیز کردن ساعت مچی و بند آن با مواد و وسایل مختلف، متفاوت هستند.

روش های تمیز کردن ساعت مچی

تمیز کردن شیشه ساعت

سرکه و شیشه شور مناسب ترین شوینده ها برای شیشه ساعت مچی می باشند. برای این کار حتما از دستمال های میکروفایبر استفاده کنید چرا که از فیبر مصنوعی تشکیل شده است و لطافت الیاف را دارد مانند دستمال عینک، در نتیجه روی شیشه ساعت خط و خش نمی اندازد. توجه داشته باشید که شیشه شور را مستقیم به ساعت نزنید تنها کافی است دستمال را با آن مرطوب نمایید.

همچنین می توانید دستمال را به کمی سرکه آغشته کنید و صفحه ساعت را کاملا برق بیندازید.

روش های تمیز کردن ساعت مچی چرم طبیعی

چرم طبیعی از مقاوم ترین متریال ها برای بند ساعت مچی می باشد. اما ضد آب نبوده و به سرعت، حتی با آب، لک می شود. برای از بین بردن این لکه ها و گرد و غبارهای سطح بند، همچنان باید از دستمال میکروفایبر استفاده کنید. در تمام روش های تمیز کردن ساعت مچی و بند آن توصیه می شود بند را جدا کنید. چرا که هنگام تمیز کردن بند ممکن است رطوبت به ساعت (در صورت ضد آب نبودن ساعت) آسیب بزند.

در مرحله اول پس از جدا کردن بندها، با دستمال خشک گرد و غبار روی آن را پاک کنید. سپس یک تکه کوچک از صابون (بهترین ماده برای تمیز کردن چرم) را در دستمال میکروفایبر قرار دهید و به صورت دورانی روی چرم بکشید. سپس کف دستمال را شسته و با آن بندها را خشک کنید. لازم به ذکر است که رطوبت باقی مانده چرم طبیعی را لک می کند در نتیجه بهتر است بندها را کاملا خشک نمایید. (برای اینکار می توانید از سشوار استفاده کنید.)

تمیز کردن بند چرم مصنوعی

انواع چرم مصنوعی ضد آب بوده و تمیز کردن آنها دردسر کمتری دارد. برای برندهایی از جنس چرم مصنوعی نیز می توانید از صابون استفاده کنید. توجه داشته باشید تمیز کردن مکرر باعث پسته پوسته شدن آنها می شود.

تمیز کردن بند چرم مصنوعی

روش های تمیز کردن ساعت مچی استیل

ساعت های مچی استیل به سرعت کدر شده و دچار خط و خش می شوند. در نتیجه آنها را باید به صورت مرتب و با حساسیت بالا تمیز کرد و جلا داد.

بندهای ساعت را جدا کرده و آنها را در محلول آب ولرم و کف صابون قرار دهید. برای براق شدن بندهای استیل کمی الکل به ظرف اضافه کنید. آنها را به مدت حداقل 30 دقیقه در محلول قرار دهید تا جرم ها مقاومت خود را از دست بدهند. سپس روی بندها را با مسواک به آهستگی تمیز کنید اینگونه آلودگی های سطحی و جرم های داخل شکاف ها نیز تمیز خواهند شد. سپس آنها را با فشار کم آب بشویید.

 توصیه می شود حتما بندهای استیل را با سشوار خشک نمایید چرا که رطوبت در سطح آنها به لک تبدیل شده و آب داخل شکاف ها موجب زنگ زدگی می شود. در مرحله آخر تمام روش های تمیز کردن ساعت مچی از خشک شدن آنها مطمئن شوید.

از بین بردن  خط و خش در ساعت مچی استیل

بسیاری از جلا دهنده هایی که در فروشگاه ها در دسترس هستند براق کننده هایی قوی برای سطوح استیل می باشند. خراش های سطحی با این براق کننده ها کمی غیر ثابل مشاهده خواهند شد. اما برای از بین بردن خط و خش های عمیق روی ساعت های استیل می بایست از کاغذ سمباده نرم استفاده نمایید. به این گونه که سطح مورد نظر را با سنباده یکدست کنید. توجه داشته باشید که سنباده را بدون الگو و در جهات مختلف روی استیل نکشید.

روش های تمیز کردن ساعت مچی با بند سیلیکونی

سیلیکون  نوعی پلاستیک بوده و در روش های تمیز کردن ساعت مچی با بند پلاستیکی نسبت به موارد ذکر شده از حساسیت کمتری به کار می رود. توصیه می شود ساعت های پلاستیکی را در بازه های زمانی کوتاه تمیز کنید چرا که در طولانی مدت آلودگی از پلاستیک های رنگ روشن به سختی پاک می شود.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن بند پلاستیکی یا سیلیکونی:

  •  الکل با درصد پایین
  • مسواک و خمیر دندان
  •  مسواک و صابون (مسواک باید نرم باشد در غیر این صورت روی سطح بندهای پلاستیکی خراش ایجاد می کند.)

روش های تمیز کردن ساعت مچی با بند سیلیکونی

نتیجه گیری

ساعت های مچی در جنس های متنوع با روش های به خصوصی تمیز می شوند. در هر کدام از روش های تمیز کردن ساعت مچی مواد شوینده مختلفی اعم از صابون، الکل، سرکه، خمیر دندان و ... که براق کننده بندهای ساعت می باشند، استفاده می شود. بندها با متریال گوناگون از سطح حساسیت متغیری برخوردار هستند در نتیجه نحوه تمیز کردن بند ساعت مچی در انواع مختلف را بدانید.

سوالات متداول
  1.  بندهای چرمی را می توان با آب تمیز کرد؟
    بندهای چرمی نباید در مسیر آب پر فشار قرار دهند. این مسئله کیفیت و دوام آنها را کاهش می دهد. به همین خاطر تنها از دستمال مرطوب بدون الکل استفاده کنید.
  2. ساعت های استیل و فلزی را می توان با شوینده های شیمیایی تمیز کرد؟
    خیر این مواد کاملا آسیب رسان می باشند.
  3. تمیز کردن بندهای فلزی مشابه بندهای استیل می باشد؟
    خیر فلز بسیار حساس تر بوده و مستعد زنگ زدگی می باشد. به هیچ عنوان از مواد شوینده و آب برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید بلکه به مقدار خیلی کم دستمال میکروفایبر را مرطوب کرده و با خلال دندان، چوب کبریت یا گوش پا کن شکاف ها و سطح فلز را تمیز کنید. سپس بلافاصله آن را خشک نمایید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)