انواع قفل ساعت مچی و بهترین مدل آن

انواع قفل ساعت مچی و بهترین مدل آن

ساعت های مچی قفل های متنوعی دارند. ما در این مقاله می خواهیم انواع قفل ساعت مچی و بهترین مدل های آن را معرفی کنیم.

آشنایی با انواع قفل ساعت مچی

ساعت های مچی بسته به مدل و جنس بند دارای قفل های متنوعی می باشند. هر کدام از آنها دارای مقاومت و ویژه ای برخوردار هستند. ظاهر آنها نیز آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرد اما با توجه به ساختار در شکل های گوناگونی طراحی می شوند. کیفیت قفل ها و مدل طراحی آنها در طول عمر و محکم بودن دور مچ تاثیر دارد. انواع قفل ساعت مچی در ساعت های آنالوگ، دیجیتال، هوشمند و ... متفاوت هستند. 

آشنایی با انواع قفل ساعت مچی

عوامل تعیین کننده نوع قفل ساعت

·         برند

·         جنس بند

·         نوع ساعت (آنالوگ، دیجیتال، هوشمند، اسکلتون، اتوماتیک، مکانیکی، کوارتز، هیبرید و ...)

این موارد در باز و بسته شدن سریع و آسان ساعت یا ظاهر و زیبایی ساعت که منحصر به کمپانی تولید کننده می باشد تاثیر می گذارند.

انواع قفل های ساعت مچی بر اساس مدل باز و بسته شدن

قفل ساعت های مچی در مدل های مختلف مکانیزم متفاوتی برای باز و بسته شدن دارند. برای مثال:

قفل سگکی:
یکی از انواع قفل ساعت مچی، سگکی است. بندهای سیلیکونی و چرم که در ساعت های اسپرت به کار می رود دارای قفل سگکی یا کمربندی می باشند. این بند مکانیزمی ساده و کلاسیک دارد که کاملا مشابه کمربند باز و بسته می شود. ساعت هایی که این قفل در آنها به کار رفته است از قیمت مناسبی برخوردار می باشند اما ایرادی که دارند شل شدن پین های روی بند است که موجب گشاد شدن و باز شدن ساعت می شود.  

قفل دکمه ای تاشو:
این قفل دارای یک دکمه کوچک می باشد که با فشردن آن قفل به صورت فنری باز می شود. در اصل این قفل از دو تکه تاشو که کمی منحنی هستند تشکیل شده است، با باز کردن ساعت این دو تکه از یکدیگر جدا می شوند.

قفل دکمه ای تاشو:
این قفل دارای یک دکمه کوچک می باشد که با فشردن آن قفل به صورت فنری باز می شود. در اصل این قفل از دو تکه تاشو که کمی منحنی هستند تشکیل شده است، با باز کردن ساعت این دو تکه از یکدیگر جدا می شوند.

قفل کلیپسی:
این قفل بیشتر در ساعت هایی با بند چرم و فلزی به کار می رود. دو تکه و تاشو می باشد که تکه های آن روی یکدیگر قرار می گیرند.

انواع قفل های ساعت مچی بر اساس مدل باز و بسته شدن

قفل مخفی:
یکی دیگر از انواع قفل ساعت مچی مخفی می باشد. این مدل از داخل بند باز و بسته می شود به گونه ای که مکانیزم آن قابل مشاهده نبوده و امنیت آن چندین برابر قفل های دیگر است.

قفل تاشو دو قفله:
مدل های دو قفله مخصوص بندهای فلزی بوده و به دلیل محکم بودن بیشتر در ساعت های اسپرت و ورزشی به کار می روند.

دسته بندی کلی قفل های ساعت مچی

انواع قفل ساعت مچی از نظر نوع اتصال به دو دسته تقسیم بندی می شوند بعد از آن هر دسته از قفل ها با طرح ها و مکانیزم هایی متنوع ارائه داده می شوند. 

قفل های متصل:
انواع دو تکه تاشو و دکمه ای که باز کردن آن ها بند ساعت باز نمی شود بلکه به سایز آن افزوده می شود.

قفل های منفصل:
نوع سگکی نیز از قفل های منفصل می باشد چرا که با باز کردن آن بند از ناحیه سگک باز می شود.

قفل پروانه ای دکمه دار

این قفل از نظر ظاهری تقریبا مشابه قفل مخفی می باشد که بیشتر مناسب بندهای چرم و استیل است. قفل پروانه ای از نوع متصل بوده و از دوام و کیفیت بالایی برخوردار می باشد. این قفل بر اساس شکل ظاهری نام گذاری شده است، این قفل در حالت باز بودن سه تکه بوده و به شکل پروانه به نظر می آید.

این مدل از انواع ساعت مچی به راحتی باز و بسته می شود و به بند فشاری وارد نمی شود. اینگونه بند ساعت با تاخیر دوام خود را از دست می دهد.

قفل جواهری از انواع قفل ساعت مچی

 این نوع قفل مخصوص ساعت های استیل، نقره و طلای زنانه بوده و عموما قفل با قطعات بند ساعت همخوانی دارد. قفل جواهری دارای ضامن می باشد که با حفره درون بند چفت می شود. این مدل از دسته قفل های منفصل می باشد که قابلیت تنظیم دارد.

قفل جواهری

نتیجه گیری

ساعت های مچی با توجه به جنس بند و دوام مورد نیاز بر اساس کاربرد و نوع ساعت دارای قفل های متفاوتی می باشند. برخی از این قفل ها متصل و برخی نیز منفصل هستند انواع قفل ساعت مچی بر اساس شکل ظاهری و مکانیزم باز و بسته شدن دسته بندی می شوند.

سوالات متداول

1.      قفل های سه تکه ضامن دار چه ویژگی هایی دارد؟
این قفل علاوه بر دکمه های فشاری دارای چفت کننده نیز می باشد. این قفل امنیت ساعت را به حداکثر می رساند.

2.      قفل های پروانه ای بدون دکمه چه تفاوتی با دکمه دار دارند؟
قفل پروانه ای بدون دکمه پس از بسته شدن مخفی می شود و ظاهری یکنواخت به ساعت می بخشد.

3.      کدام قفل برای ساعت هایی با بند پلاستیکی مناسب است؟
قفل های فشاری یا کمربندی که در چرم مصنوعی نیز به کار می روند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)